BREASTFIT
KOBIECY BIUST.
MĘSKA SPRAWA.

W ramach kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa od 2015 roku zachęcamy do systematycznych badań oraz podnosimy poziom świadomości społecznej na temat profilaktyki raka piersi oraz choroby na każdym jej etapie – także, gdy przybierze ona postać zaawansowaną. W ciągu tych siedmiu lat nastąpiło wiele zmian, zarówno w kontekście postrzegania chorób nowotworowych przez społeczeństwo, postawy pacjentów czy dostępu do leczenia. Dlatego to właśnie idea zmiany została myślą przewodnią VII edycji kampanii i kalendarza. Zmiana jest kwintesencją życia – czasami wypatrujemy jej z entuzjazmem, niekiedy długo się przed nią wzbraniamy obawiając się nieznanego. Bywa również tak, że zmiana dosięga nas nagle i niespodziewanie, odbierając nam bezpieczną, przewidywalną codzienność, w której byliśmy doskonale zadomowieni. Diagnoza RAK zawsze jest zaskoczeniem. Mamy różny poziom świadomości onkologicznej, jednak nikt nie wierzy, że choroba nowotworowa dotknie właśnie jego. Tymczasem tysiące kobiet z rakiem piersi zmierzyły się z pytaniami, które właściwie zawsze pozostają bez odpowiedzi: „Jak to możliwe? Dlaczego akurat mnie to spotkało?” Diagnoza generuje zmiany na wielu płaszczyznach zarówno życia rodzinnego, towarzyskiego, jak i zawodowego. Choć rzuceni w wir wydarzeń nie zawsze to dostrzegamy, jak mówią same pacjentki - każda zmiana jest na swój sposób pozytywna, bo uczy wiele o nas samych i o ludziach, którymi się otaczamy.

Zmiana w skali makro

Przyjrzymy się zmianie społecznej, jaka nastąpiła na przestrzeni lat od momentu wydania pierwszej edycji kalendarza: zmianie w postrzeganiu choroby nowotworowej i pacjentek onkologicznych oraz świadomości roli profilaktyki i wczesnej diagnostyki. Przez ostatnie 7 lat rozwój medycyny przyniósł wiele innowacyjnych terapii „szytych na miarę” dających pacjentkom szansę na dłuższe życie oraz lepszą jego jakość w trakcie leczenia, a nawet całkowite wyleczenie, o ile nowotwór został wykryty na odpowiednio wczesnym etapie, a nowoczesna terapia została zastosowana we właściwym momencie. Zauważamy również potężną zmianę w samych pacjentkach i ich podejściu do leczenia. Dzisiejsza pacjentka jest świadoma swojej podmiotowości w systemie ochrony zdrowia, zdobywa wiedzę z zakresu specyfiki podtypu nowotworu, na który choruje i z zaangażowaniem uczestniczy w procesie leczenia.

Zmiana w skali mikro

Tym, co towarzyszy nam od pierwszej edycji kampanii jest zachęcanie mężczyzn do większego zaangażowania w kwestie zdrowia ważnych dla nich kobiet – mam, sióstr, partnerek, córek, przyjaciółek.

Gdy stajemy się dorośli przestajemy być odpowiedzialni tylko za siebie – odpowiadamy za coraz starszych rodziców, za partnerów, za potomstwo – a jednym z aspektów tej odpowiedzialności jest właśnie dbanie o ich zdrowie i motywowanie do regularnych badań. W ramach kampanii przekonujemy, że rak piersi to także wyzwanie dla mężczyzn, których zachęcamy do włączenia się w działania promujące profilaktykę wśród bliskich im kobiet. Dzięki temu zmiana w ich życiu spowodowana diagnozą i podjęciem ewentualnego leczenia może być wprowadzona szybciej i przynieść więcej korzyści chorej pacjentce.

W tym zakresie działamy dostarczając mężczyznom wiedzy o sposobach wsparcia, narzędziach do rozmowy, a partnerom podstawowych umiejętności w zakresie badania piersi partnerki, co nazwaliśmy treningiem BreastFit i którego instrukcję można znaleźć na stronie internetowej kampanii www.breastfit.onkocafe.pl.

Warsztaty dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi

Oswojenie zmiany to cel organizowanych w ramach kampanii warsztatów dla pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich, które odbędą się w 5 lokalizacjach w Polsce. Wspólnie omówimy poszczególne etapy diagnostyki i leczenia. Będziemy mówić o emocjach towarzyszących chorobie. Postaramy się, aby lęki spowodowane utrwalonymi stereotypami na temat zaawansowanej formy choroby zostały zastąpione rzetelną wiedzą, która pozwoli uspokoić myśli i odnaleźć się w nowej roli pacjentki świadomej stojących przed nią wyzwań, ale także możliwości i przysługujących jej praw.

Kalendarz Power of Community

VIII odsłona kalendarza w zamyśle ma kontrastować z zeszłoroczną - chcemy wyciszyć wielobarwny komunikat poprzedniej edycji i skupić się na subtelnym, artystycznym przekazie. Ascetyczne czarne tło ma uwypuklać piękno sylwetki i indywidualność każdego modela – sportowca i ambasadora treningu BreastFit. Czerń to synonim elegancji i taki będzie kalendarz Power of Community 2023 - prosty i jednocześnie funkcjonalny. Dynamiki fotografiom doda intrygująca gra światło-cienia oraz efektowny ruch materiału, którym w części zakryci będą panowie. Nowością będzie wykonanie zdjęć w formacie 1:1 tj. fotografii kwadratowych, co podyktowane jest chęcią powiększenia przestrzeni kalendarium, które pozwoli na sporządzanie notatek. Jest to również bardzo praktyczne rozwiązanie w przypadku rozpowszechniania cyfrowych fotografii w mediach społecznościowych, gdzie format 1:1 jest niezwykle popularny. Ponadto na każdej z 12 fotografii znajdziemy kod QR odsyłający do wypowiedzi sportowców, z których dowiemy się czym dla nich jest zmiana, jak ewoluowała w nich ich definicja dbania o siebie, na ile dzięki udziałowi w kilku edycjach kampanii zmieniła się ich świadomość i podejście do chorób onkologicznych i czy po tylu latach idea BreastFitu stała się częścią ich życia codziennego.

Warsztaty dla Ambasadorek Profilaktyki BreastFit

Szkolimy kobiety z całej Polski z zakresu profilaktyki raka piersi oraz właściwej techniki samobadania piersi. Nadajemy im tytuły Ambasadorek Profilaktyki Breastfit oraz uzbrajając w fantomy i materiały informacyjne wysyłamy je dalej z misją szerzenia idei samobadania piersi i edukowania w regionach, w którym są aktywne. W 2022 roku warsztaty zorganizowane zostaną dla oddziałów stowarzyszenia Kobiety w Centrum, partnera społecznego kampanii

AMBASADORZY

Kampanię wspierają:

Michał Będźmirowski

doktor nauk społecznych, autor bloga „Modny Tata”


Rafał Bryndal

satyryk, autor tekstów, dziennikarz, twórca


Dorota Godzina

mistrzyni świata 36-krotna mistrzyni Polski w kick-boxingu


Joanna Górska

dziennikarka telewizyjna, trener medialny, kobieta po raku piersi


Daniel Józek Qczaj

trener motywator, osoba publiczna, aktor, prezenter TV


Michał Karmowski

sportowiec, trener personalny, wykładowca w szkole WORLD SPORT ACADEMY, aktor


Daria Ładocha

trener i ekspert kulinarny, blogerka, gwiazda TVN


ZESPÓŁ

Anna Kupiecka

organizator kampanii


Adrianna Sobol

psychoonkolog, psycholog


Łukasz Oborzelski

art director, deweloper, grafik, digital marketing


Kuba Popławski

project manager kalendarza